فرش ایرانی شعری بر پیکره ی تار و پود
جمعه 1 شهريور 1398 - 17:40:54
ایران مراسم نیوز:  یادداشت محمدحسین الوند، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز درباره ی فرش ایرانی، به بهانه ی برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی فرش ایرانی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،

گزنفون تاریخ‌نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش، در بین سال‌های 345 تا 430 پیش از میلاد می‌نویسد: «ایرانیان برای این‌که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می‌گسترند.»

قدیمی‌ترین نمونهٔ قالی جهان که تاکنون یافته شده، قالیچه‌ای آریایی با نقوش اصیل هخامنشی است که در گور یخ‌زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در 80 کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و قالی پازیریک نامیده می‌شود.

پژوهشگران این قالی را از دست‌بافت‌های پارت‌ها یا مادها و مربوط به دوره هخامنشی می‌دانند.

تاریخ فرش ایران دارای خلأ بسیاری می‌باشد و در زمان حال کمابیش با کمی شواهد در این زمینه مانند مدارک تاریخی و ادبی مستدل یا نقاشی‌های قدیمی اصیل که فرش‌های قدیمی را تجسم می‌کند رو به رویی زیرا قالی‌ها و منسوجات و اشیاء مورد استفاده عمرشان بسیار کوتاه‌تر از مصنوعات هنری دست‌ساز دیگر مانند سفال لعابینه یا فلز است.

محققین برای شواهدشان بر منابع اولیه نظیر انجیل و آثار هومر و بسیاری از مؤلفین و نویسندگان دیگر به جهت جبران فقدان شواهد تاریخی مذکور تکیه دارند.

اما مسئله ای که غیر قابل انکار است تاریخچه ی عمیق و گسترده ی هنر فرش بافی در ایران است.

نماد و نشانه شناسی در فرش ایرانی به اوج شکوه خود می رسد و به جرات میتوان گفت انچه هویت فرش ایرانی را از دیگر فرش ها متمایز میکند روح و هویت اصیل مسلک بافندگی در ان است بطوریکه میتوان به وضوح رسوخ اندیشه های قوم وقبیله ای و مذهبی را در ان مشاهده کرد.

برخی محققان فرش ایرانی را نمونه ای شاخصراز اسطوره شناسی و اتئیست میدانند و به عقیده ی نگارنده فرش ایرانی شعری بر پیکره ی تار وپود کشیده شده از موهبات مادر زمین است.

مناسک نئو ناتورالیسمی را میتوان از ابتدای پرورش دام ها و سپس پشم گیری و ریسندگی نخ دنبال کرد.

فرش ایرانی از ایتدای خلقت طبیعت ماهیت شعرگونه ی خود را می یابد چرا که نقشی که بر تنش میخورد نه تنها یک طرح بلکه داستان و روایت یک سفر بی انتهاست و به همین دلیل میتوان انواع ارایه های ادبی همچون استعاره و کنایه را در جای جایش جست وجو کرد.

فرش ایرانی بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ هنر جهان است چرا که نمونه ی کاملی از سیر تکاملی زبان روایت و تعریف در کالبد هنر و کاربرد است.





http://iranmarasemnews.ir/fa/News/11633/فرش-ایرانی-شعری-بر-پیکره-ی-تار-و-پود
بستن   چاپ