توانمندسازی کسب‌وکارها و توسعه پایدار روستائیان مسئولیت اجتماعی موردنیاز توسعه کشور
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 12:01:04

ایران مراسم نیوز: عضو ستاد کسب‌و‌کارهای روستای معاونت روستایی ریاست جمهوری گفت: توسعه روستایی مقدمه ی توسعه کشور است و روستاها به عنوان قشر مولد کشور تا زمانی‌ که توسعه نیابند، کشور نیز در مسیر توسعه قرار نمی‌گیرد. از این رو توجه به توسعه روستایی بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، دکتر گل محمدی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار این پایگاه خبری عنوان کرد:‌ روستانشینان و عشایر ما متاسفانه از دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند و بدون شک حمایت از روستانشینان و روستاییان اگر با نگاه کسب و کارهای جدید و توانمندسازی و توسعه پایدار رقم بخورد این امر می‌تواند مسئولیت اجتماعی افراد یا شرکت‌ها و نهادهایی باشد که به لحاظ وسعت فعالیت، دارایی، درآمد و ثروت از فراوانی برخوردارند و می‌توانند به توسعه روستاها کمک کنند. 
وی ادامه داد: ایده‌ی مطرح شده‌ی کنونی بحث تکمیل زنجیره ارزش است. به عنوان مثال شرکتی که چیپس تولید میکند در روستاهایی که سیب زمینی می‌کارند فعالیت کرده و مواد اولیه را از آن جا تهیه و همان جا تولید و بسته بندی کند و این‌گونه زنجیره ارزش تکمیل شود. در نهایت منفعت حاصل شده هم به روستا و هم به شرکت رسیده و این یک سود دوطرفه است.
عضو ستاد کسب‌و‌کارهای روستای معاونت روستایی ریاست جمهوری تصریح کرد: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مسئولیت سیاست گذاری توسعه روستایی کشور را برعهده دارد که سابقه فعالیت آن به دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری برمی‌گردد و این دفتر پس از آن به یک مرکز تبدیل شد و اکنون نیز به عنوان یکی از معاونت های معاون اول رییس جمهور فعالیت میکند.
 گل‌محمدی افزود: دو سال پیش در معاونت اشتغال و فرهنگی اجتماعی معاونت توسعه روستایی ستادی تشکیل شد به نام ستاد کسب و کارهای آینده روستا که هدف ما از تشکیل این ستاد نیز به همان‌طور که از عنوان آن پیدا است توسعه روستاها و مناطق محروم کشورمان است. 
عضو ستاد کسب‌و‌کارهای روستای معاونت روستایی ریاست جمهوری تاکید کرد: ما معتقدیم در حوزه اشتغال روستایی به تغییر فرهنگی نیاز داریم و روستاها نیز باید در این دهکده جهانی به سمت کسب و کارهای جدید پیش بروند. به همین علت از دومین نمایشگاه توانمندسازی روستائیان و عشایر ما این ایده را در قالب بخش ایده های نو شروع کردیم و از هر 31 استان کشور یک ایده در نمایشگاه نمایش داده شد. در دوره سوم نیز نمایشگاه به بخش ویژه کسب و کارهای آینده روستا تبدیل شد و اکنون اولین شتابدهنده تخصصی روستا در نمایشگاه حضور دارد.
گل‌محمدی ادامه داد: فعالیت دیگر رویدادهای استارتاپی روستایی بود و ما کشور را به شش منطقه تقسیم کردیم و در هر کدام از این مناطق یک رویداد استارتاپی روستایی برگزار کردیم که هم بحث فرهنگ سازی داشت هم به صورت عملیاتی بحث ایجاد استارت‌آپ‌های روستایی پیگیری میشد و خروجی خوبی داشت و ما از این رویدادها تعدادی تیم استارتاپی تحویل گرفتیم که اکنون در همین نمایشگاه حضور دارند و تبدیل به کسب و کار شده اند و به درآمد رسیده اند.
وی افزود: با پیگیری‌های بسیاراکوسیستم استارتاپی یعنی زیست بوم استارتاپ ها را در نمایشگاه مستقر کردیم و در همین نمایشگاه استارتاپ‌ها و دانش بنیان ها، سازمان های ذی ربط این حوزه و شتابدنده ها جمع شده‌اند. همه ی این موارد قرار است که به دو اتفاق منجر شود. یک اینکه این استارت آپ ها بتوانند در این اکوسیستم ارتباط گیری کنند و بخشی از مشکلات و چالش های خود را حل کنند و هدف دوم که همان بحث فرهنگ‌سازی است رقم بخورد./لیماحسنی


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/11565/توانمندسازی-کسب‌وکارها-و-توسعه-پایدار-روستائیان-مسئولیت-اجتماعی-موردنیاز-توسعه-کشور
بستن   چاپ