روز چهارشنبه محمدحسین الوند سردبیر پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز با سید جعفر سبحانی مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور دیدار و گفت و گو کرد
نقد های بی اساس گریبان گیر خصوصی سازی کشور
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 08:48:12
ایران مراسم نیوز:  روز چهارشنبه محمدحسین الوند سردبیر پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز با سید جعفر سبحانی مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور دیدار و گفت و گو کرد. طرح مشکلات و مصایب پیش روی سازمان خصوصی سازی کشور و گله مندی از نادیده گرفتن قوانین مصوب در رابطه با نحوه ی خصوصی سازی از جانب منتقدان این سازمان از جمله موارد بیان شده در این نشست بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی کشور خصوصی سازی را امری پیچیده و سخت برشمرد و با اشاره به مشکلات عمومی این سازمان مشاجرات و کشمکش های همیشگی بر سر مسئله ی قیمت گذاری را از مهم ترین دغدغه ها و مشکلات سد راه خصوصی سازی دانست.


سید جعفر سبحانی رانت های موجود در هر دو بخش خصوصی و دولتی و بعضا غرض ورزی های مدیران میانی سازمان ها را دلیل عمده ی کینه ورزی های جهت دار و سمت و سو گرفته درباره ی سازمان خصوصی سازی دانست.


وی از مسائل مربوط به ارزش گذاری و واگذاری به عنوان برجسته ترین اتهامات وارد شده به سازمان خصوصی سازی یاد کرد و خاطر نشان کرد که این دو حوزه به طور کل ربطی به سازمان خصوصی سازی نداشته و ندارد چرا که این سازمان اصلا وظیفه و اختیارات قیمت گذاری و واگذاری را ندارد بلکه سازمان خصوصی سازی به عنوان یک کارگذار تنها به اعلام قیمت کارشناسی شده توسط نماینده ی دادگستری به هیئت مرجع تصمیم گیری اکتفا می‌کند و کل پروسه ی قیمت گذاری ابتدا از نماینده ی دادگستری کل کشور شروع شده و توسط ما به هیئت تصمیم گیری رسانیده می‌شود.

سپس این هیئت که متشکل از دو عضو دولت به عنوان نمایندگان بخش دولتی یعنی وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری و دو عضو از بخش خصوصی یعنی ریاست اتاق بازرگانی و ریاست اتاق تعاون و دو نفر از نمایندگان مجلس به عنوان اعضای ناظر است درباره ی قیمت کارشناسی شده توسط نماینده دادگستری و اعلام شده توسط سازمان خصوصی سازی اعلام نظر می‌کنند که طبیعتا یا این قیمت تصویب می‌شود یا تغییر پیدا میکند و در نهایت سازمان خصوصی سازی هیچ دخل و تصرفی در قیمت ندارد.


از طرفی در بحث واگذاری هم وظیفه ی سازمان اطلاع رسانی و اجرای مزایده است که باز هم سازمان خصوصی سازی فقط نقش مجری را دارد اما معلوم نیست که چرا همیشه ما را متهم به تصمیم گیری می‌کنند در حالیکه ما طبق قوانین فقط دبیرخانه ی  امر خصوصی سازی هستیم نه تصمیم گیرنده ی آن  و تا کنون هم در وظایف خودمان کوتاهی نکرده ایم.


در پایان سید جعفر سبحانی مخالفت های ریز و درشت سازمان های دولتی با خصوصی سازی به علت ذی نفع بودن از منافع بنگاه های تحت پوشش خود و فساد دولتی مبتنی بر روابط و پنهان کاری های سازمان یافته در رابطه با دارایی های بنگاه ها و به طبع این موارد کینه توزی های ربط و بی ربط نسبت به  سازمان خصوصی سازی را از شایع ترین معضلات کشور در بحث خصوصی سازی و توسعه ی پایدار بر شمرد و با تاکید بر نقش رسانه ها بر اگاه سازی و شفافیت اذهان عمومی همکاری رسانه و نهاد ها و سازمان های جامعه را مهم ترین ویژگی یک جامعه ی مدرن  دانست.

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/10030/نقد-های-بی-اساس-گریبان-گیر-خصوصی-سازی-کشور
بستن   چاپ