ایران مراسم نیوز: همواره شنیدهایم صنعت نمایشگاهی در روﻧﻖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻠﻰ و رشد و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺴﺐ وﻛﺎرﻫﺎى ﻛﺸﻮر بسیار موثر است. بدیهی است این امر طی سالها با توجه به شرایط اقتصادی کشور متغیر بوده اما در عمل برگزاری نمایشگاه در طی یک سال به خصوص سالی که ﺑﻪ عنوان سال روﻧﻖ ﺗﻮﻟﻴﺪ نامگذاری شده چه تحول مثبتی در کشور ایجاد کرده است؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، غرفهداران یک نمایشگاه در حقیقت همان شرکتها، تولیدکنندگان، فروشندگان و گاه صادرکنندگان محصولات مختلف هستند که نقش اساسی در برگزاری یک نمایشگاه دارند چرا که تا غرفهداری نباشد، اساسا نمایشگاهی نیز نخواهد بود. اگر در یک نمایشگاه خواستههای غرفهدار رفع و رضایت حاصل شود قطعا این رضایت به تمامی موارد دیگر نیز تسری مییابد و اگر غرفهداران از نمایشگاه ناراضی باشند میتوان گفت نمایشگاه نقشی در رونق اقتصادی نداشته و صرفا دستاویزی برای خودنمایی مسئولان بوده است.
تجربه حضور خبرنگار ایرانمراسمنیوز در اکثر نمایشگاههای برگزار شده در شهر تهران در سال 98 و نشستن پای درد و دل غرفهداران نشان میدهد بسیاری از شرکتها از حضور در نمایشگاهها ناامید هستند و معتقدند هر ساله برگزاری نمایشگاهها با مشکلات زیادی همراه است و کسی به دنبال رفع این مشکلات نیست. برای مثال به چند نکته در این خصوص میتوان اشاره کرد:
•زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه: زمان برگزاری نمایشگاه تاثیر مهمی در موفقیت یک نمایشگاه دارد. برخی نمایشگاهها بهتر است در فصلهای مخصوص به خود برگزار شوند. همچنین در برگزاری نمایشگاه باید روزهای مناسبی در هفته را انتخاب کرد. در این خصوص بسیاری از شرکتها از زمان برگزاری نمایشگاهها ناراضی هستند و جالب است که هیچ کسی از آنها در این باره نظرخواهی نمیکند.
• عدم حضور شرکتها و هیاتهای خارجی در نمایشگاه: بسیاری از تولیدکنندگان علاقه دارند پس از سالها تلاش بتوانند محصولات خود را صادر کنند و فعالیت خود را توسعه بخشند. یکی از راههای مناسب برای تحقق این امر حضور در نمایشگاهی است که دیگر کشورها بتوانند از نزدیک محصولات را ببینند و تولیدکنندگان به معرفی خود و کالاها بپردازند تا از این طریق زمینههای همکاری فراهم آید. در شرایطی که تحریم کشور را فرا گرفته و مسئولین نیز راهکاری برای مقابله با آن ندارند توسعه صادرات با حضور در نمایشگاه چگونه ممکن است؟ این در حالی است که در بسیاری از نمایشگاهها شاهد هستیم حتی کشورهای همسایه نیز در نمایشگاه حضور ندارند. مگر رسالت وجودی نمایشگاه توسعه صادرات غیر نفتی نیست؟
• هزینههای سنگین حضور در نمایشگاه: شاید برای برخی از شرکتها این هزینهها بسیار ناچیز باشد اما تولیدکنندگانی که طی سال اوضاع تولید مناسبی نداشتهاند و امید دارند با حضور در نمایشگاه اتفاق مثبتی برایشان رقم بخورد، چگونه با این هزینههای نمایشگاهی میتوانند در نمایشگاه شرکت کنند؟
• عدم حضور بازدیدکننده در نمایشگاه: متاسفانه بسیاری از نمایشگاهها با عدم استقبال از سوی بازدیدکننده تخصصی و یا عموم مردم مواجه میشود که این امر برگزاری نمایشگاه را زیر سوال میبرد. اساسا نمایشگاهی که بازدیدکننده و مخاطب ندارد چرا برگزار شود؟
• ...
اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم، میبینیم که نمایشگاههای داخلی امروزه تاثیر خاصی در رشد و رونق تولید ندارند و صرفا محلی برای نمایش محصول به دور از مخاطب هستند. چگونه ممکن است غرفهداری با کمترین تعامل اقتصادی و نارضایتی از نمایشگاه خارج شود و نمایشگاه را موثر در شکوفایی اقتصاد بدانیم؟
برگزارکنندگان نمایشگاهها که برخی از آنها تجربه 20 ساله در این فعالیت را دارند در خط مقدم چارهجویی برای رفع این مشکلات هستند. بسیاری از آنها تجربه حضور در نمایشگاههای خارجی را دارند و از نزدیک با نمایشگاههای حرفهای و کارآمد آشنا شدهاند. بنابراین چه خوب است که برای ارتقا صنعت نمایشگاهی داخلی با توجه به بهروزترین نمایشگاههای دنیا تلاش کنند. برگزارکنندگان همچنین نزدیکترین ارتباط و تعامل را با شرکتها و غرفهداران دارند و بهتر میتوانند مشکلات آنها را درک و برای رفع آنها اقدام کنند.
بدون شک شکوفایی صنعت نمایشگاهی در حرف تحقق نمییابد و محقق شدن آن تحول در اندیشه، استراتژی، برنامهریزی، راهکار و اقدام در عمل تمامی ذینفعان این صنعت را میطلبد.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/19002/تاثیر-برگزاری-نمایشگاه-در-شکوفایی-اقتصاد-از-منظر-شرکتکنندگان-رضایت-غرفهداران-از-نمایشگاهها-به-چ